Jos Driessen
home
regie & scenario
contact
         
 

 

STAND VAN DE STERREN - POSITION AMONGST THE STARS

 

 
 

 

Lange Documentaire, 109 minuten, HD, regie Leonard Retel Helmrich, productie Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, montage Jasper Naaijkens, editing coach / eindmontage Jos Driessen.

World Cinema Special Jury Prize for Documentary Film at the Sundance Film Festival 2011

IDFA Award for Best Feature-Length Documentary 2010

IDFA Award for Best Dutch Documentary 2010

 

 
 

 
   

 

van de site Indisch 3.0

Voorafgaand aan de persconferentie en filmvertoning in Tuschinksy in Amsterdam vertelt Jasper (26), zoon van Hetty Naaijkens, dat de film weliswaar is afgemonteerd, maar nog wel kleurgecorrigeerd en gemixed moet worden. Pas twee weken geleden hoorden ze van IDFA over de uitverkiezing. De bijbehorende perspresentatie van de film – betekende dat de montage-deadline ineens 3 weken naar voren schoof, naar eind oktober. Samen met zijn oom Leonard begon Jasper koortsachtig te werken aan de eindmontage.
Volgens Jasper was dit vooral een kwestie van “fine-tunen”: “Maar omdat ik ook verantwoordelijk ben voor de pr, kwam ik in tijdnood. Jos Driessen, een zeer ervaren editor, is toen bijgesprongen. Ik kon mij in die dagen richten op de promotie die ook 3 weken naar voren werd geschoven. Een paar uur voor de perspremiere hebben we de film kunnen afleveren”.

 

hh

 

 

 

**

Openingsfilm wint de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary en de IDFA Award for Dutch Documentary

Leonard Retel Helmrich kreeg voor Stand van de sterren de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary uitgereikt.

Hij was ook de laatste Nederlandse regisseur die deze prijs in ontvangst nam, in 2004 voor Stand van de maan.

Jos Driessen en Leonard Retel Helmrich op de openingsavond van het IDFA 2010

De onderscheiding voor Retel Helmrich, die tevens de IDFA Award for Dutch Documentary won, is een erkenning voor zijn complete trilogie over de Indonesische familie Sjamsudin, die hij aftrapte met De stand van de zon. Maar ook voor zijn single-shot-cinema techniek, die zich onderscheidt door dynamische, soepele, intuïtieve bewegingen met de door hemzelf gebouwde Steadywing-camera.

Retel Helmrich is geen vlieg op de muur, maar een vis in het water. 'Een magisch, geduldig, inzichtelijk voorbeeld van free cinema', oordeelde de jury.

 

 

**